F/A-18D Hornet építése
A Hasegawa F/A-18D
Green Knights 1:72 kittjét rövid 7 év alatt készítettem el.
Persze ebből 6,75 évig nem sokat haladtam vele. Kezdeti
lelkesedést megtörte néhány hiba amiről akkor azt gondoltam,
hogy javíthatatlan ( ocsmány foltok a festésben, rések stb.).
Aztán idén rátaláltam az interneten néhány makettes honlapra,
itt meglepődve olvastam olyan hibajavítási módszerekről amelyek
megoldják a problémáim nagy részét. Ezek persze egy kicsit
gyakorlottabb makettezőknek egyértelműek, de nekem újdonságnak
számítottak, tehát nekifogtam újra.
A kitt minőségét nem
igazán tudom megítélni tapasztalatlanságom miatt, de szerintem
kezdőknek kiváló. Van benne jó pár pontatlanság, de csiszolással
és húzott szállal mindegyik orvosolható. A fülke, a fegyverek és
a futómű nem valami részletes, a profik ide gondolom
kiegészítőket raknak, de egy kis utánajárással házilag is fel
lehet csicsázni. Én ezt mivel ez egy gyakorló építésem volt itt
ott próbaként megtettem, máshol meg csak elálmodoztam rajta,
hogy mit lehetne csinálni. A méretarány sem igen kedvez a
finomkodásnak, egy nagyobb maketten ez gondolom egyszerűbb
lenne. Az összeépítési útmutató is megfelelően részletes.
Sajnos az eredetileg
megadott festékeket nem tudtam beszerezni (7 évvel ezelőtt
próbáltam) és végül egy boltban valamilyen táblázat alapján
rámtukmáltak egy rakat Tamiya festéket. Ezek minőségre
nagyszerűek ( bár brutálisan kell őket hígítani 1 festék 2
hígító vagy több) de sajnos a gép fő színeinek nem feleltek meg.
A képeken látszik miről beszélek. Ez volt az első ami elvette a
kedvem. Mindegy, ezután már nem sajnáltam elrontani ezt azt.
Maga az építés nem
volt nehéz, inkább néhány érdekességet írok le , ami más
kezdőknek hasznára lehet. Mint már említettem hét éve vettem a
festékeket, ezek persze mostanra beszáradtak. Mindenhol azt
mondták, hogy kuka és vegyek másikat. Nos én megpróbáltam
megmenteni őket és sikerült. Jó sok hígító és némi keverés
csodát tett. Ugyanez igaz a matricákra is. Felkészültem rá, hogy
használhatatlanok lesznek ennyi idő után, de meglepetésemre
szinte mindegyik tökéletesen feltehető volt. A legnagyobb bakim
az volt amikor az átlátszó fülketetőt akartam beragasztani és a
ragasztó végigfolyt a belsején. Természetesen feloldotta és
átlátszatlanná tette. A mesterek szintén azt mondták, hogy ez
javíthatatlan. Csináljak rá ponyvát mintha a nap ellen le lenne
takarva ( ez egyébként jó ötlet ) vagy dobjam ki a francba. Nos
én megpróbálkoztam az 1000 csiszolóvászonnal ( nedvesen ) ami
leszedte a ragasztót meg az egyenetlenségeket, de a homály
maradt (lehet, hogy egy finomabb vászon jobb lett volna). Aztán
találtam egy adag szilikonolajat és mivel már úgyis mindegy
volt, bekentem vele. Az eredmény meglepő volt, a fülkeborító
ismét átlátszó. Persze nem úgy mint az eredeti de nekem
megteszi. A gumikhoz és hajtóművekhez nem vettem külön festéket,
a meglévőkből is sikerült nagyon jókat kikevernem. A piros és
kék mütyüröket is sima temperával festettem. Kipróbáltam a
ceruzás panelozást de gagyi. A befolyatós koszoláshoz meg
lakkozni kellett volna, ezt majd a következőn. Ja, kézzel
festettem és annak ellenére, hogy nem lett valami szép, kezdem
elhinni, hogy ha ügyesen csinálom lehet ecsettel is nagyon szép
felületet csinálni.
Ezenkívül csináltam
egy kifutópálya imitációt a gép alá, ami nagyon feldobja.
2005 április 4.
Fülöp Zoltán
|